loading...
نمونه سولات دوره ی راهنمایی و دانلود کتاب و کتاب های آموزشی اول راهنمایی.دوم راهنمایی.سوم راهنمایی
yasin بازدید : 156 چهارشنبه 08 آذر 1391 نظرات (0)

قرآن کریم مسلمان را امت واحده می نامد. زیرا همه ِ آنان آفریدگار جهان را به یگانگی می پرستند و پیامبری و معاد را قبول و باور دارند. همچنین حضرت محمد (ص) را آخرین پیامبر خدا قرآن را کتاب آسمانی و برنامه ِ عملی خود می دانند. همه یک هدف دارند و آن اجرای احکام الهی و پیاده کردن نظام توحیدی در سراسر جهان است. قرآن کریم همه مسلمانان جهان را یک امت واحده می نامد. مرزهای جغرافیایی و نژادی نمی توانند مسلمانان جهان را از یک دیگر جدا کند.
سران متعهد کشورهای اسلامی نمی توانند و نباید سایر کشورهای اسلامی را بیگانه انگارند و به آنان بی توجه باشند. پیامبر اکرم(ص) درباره مسؤولیت و مسلمان نسبت به سایر مسلمین می فرماید : «هر کس که به فکر اصلاح کار مسلمان ها نباشد، مسلمان نیست.»

یگانگی مسلمانان در مقابل دشمن مشترک:

مسلمانان باید با کمال صمیمت و برادری با یکدیگر زندگی کنند و در مقابل کفر واستکبار جهانی که دشمن مشترک همه مسلمانان است، یکپارچه بایستند، در چنین صورتی دشمن اسلام و مسلمین به ذلت می افتد و هرگز نمی تواند بخشی از سرزمین بزرگ اسلام را مورد تجاوز قرار دهد، ثروت مسلمانان را به یغما ببرد؛ شرف ، عزت و فرهنگ اصیل آنان را لگدکوب کند.
بنیان گذار جمهوری اسلامی در پیام جامع خود به حجاج خانه خدا سفارش کرده اند که : «مسلمانان جهان با همراهی نظام جمهوری اسلامی ایران عزم خود را جزم کنند تا دندان های آمریکا (این دولت ستمگر تجاوز پیشه) را در دهانش خرد کنند و نظاره گر شکفتن گل آزادی ، توحید و امامت در جهان نبی اکرم باشند».
ایشان همچنین در فرمان تاریخی خود برای تشکیل بسیج مستضعفان فرمودند:
«ای مسلمانان جهان بپاخیزید و خود را از چنگال ستمگران جنایت کار نجات دهید و ای مسلمانان ، از خواب غفلت برخیزید. اسلام و کشورهای اسلامی را از دست استعمارگران و وابستگان آنان رهایی بخشید.»
وحدت اسلامی:
جهان اسلام باید یکپارچه و متحد باشد و اجازه ندهد بیگانگان در کارهای کشورهای اسلامی دخالت کنند. خداوند در قرآن می فرماید: «مؤمنان در برابر کافران سرسختی نشان می دهند و در بین خود بسیار مهربان و دلسوز هستند.»

 

شیوه های برخورد با تجاوزگر:

اگر یکی از کشورهای اسلامی دراثر غرور و خودخواهی با تحریک بیگانگان، کشور اسلامی دیگری را مورد تجاوز قرار داد و جنگ آغاز شد ، همه مسلمانان بویژه سران آنان وظیفه دارند که اختلاف خود را حل و فصل کنند و صلح و آشتی را برقرار سازند و جهان اسلام را از بزرگ ترین خطر، یعنی تفرقه و جدایی نجات دهند. مسلمانان همچنین وظیفه دارند در میان دو کشور درگیر، صلح و آشتی برقرار کنند و حسن نیت و خوش بینی سابق را به آنان بازگردانند و به این وسیله ، جهان اسلام را از اختلاف و تفرقه رهایی بخشند.

 

سه نکته ی مهم درس :

۱ – مسلمانان جهان در هر کجا که هستند و با هر زبانی که سخن می گویند ، امتی واحد و یگانه هستند و باید با یک دیگر مهربان باشند و به هم کمک کنند.
۲ – تجاوز به یک سرزمین اسلامی ، تجاوز به اسلام و جهان اسلام و امت یگانه اسلام است. بر همه مسلمانان واجب است با کمال قدرت کشور مورد تجاوز را از شر دشمن تجاوزگر آزاد سازند.
۳ – جهان اسلام باید از اختلاف و تفرقه پرهیز کند و اجازه ندهد که بیگانگان و کافران در کار مسلمانان دخالت کنند، یا بر آن ها مسلط شوند.
آیه ای از قرآن کریم:
در حقیقت مؤمنان را هم برادرند، پس میان برادرانتان آشتی دهید و تقوای خدا پیشه کنید، امید که مورد رحمت قرار گیرید. (سوره ی حجرات، آیه ۱۰ )

 

بیندیشید و پاسخ دهید : درس ۱۱ :
۱ – چرا قرآن کریم مسلمانان را امت واحده می نامد؟

همه مسلمانان آفریدگار جهان را به یگانگی می پرستند و پیامبری و معاد را قبول و باور دارند. حضرت محمد(ص) را آخرین پیامبر و قرآن را کتاب آسمانی و برنامه عملی خود می شمارند. مسلمانان همه یک قبله و یک هدف دارند و آن اجرای احکام الهی و پیاده کردن نظام توحیدی در سراسر جهان است.

 

۲ – پیامبر اسلام درباره مسؤولیت هر مسلمین نسبت به سایر مسلمانان چه فرموده است؟

فرمود: «هر کس به فکر اصلاح امور مسلمان ها نباشد مسلمان نیست»

 

۳ – چرا مرزهای جغرافیایی نمی تواند برادری و مسؤولیت همگانی مسلمانان را محدود کند؟

چون گر چه سرزمین های اسلامی با حکومت های مختلف اداره می شوند ولی مسلمانان این کشورها با یکدیگر بیگانه نیستند. بلکه نسبت به اسلام و جامعه بزرگ امت واحد و بزرگ اسلام مسؤولیت مشترک دارند.

 

۴ – دشمنان مشترک مسلمانان کدامند؟

کفر ، شرک، مادیگری و استکبار جهانی دشمن مشترک مسلمین است.

 

۵ – مسلمانان چگونه باید استقلال ، عظمت و یگانگی جهان اسلام را حفظ کنند؟

باید از جهان کفر چشم بپوشند و در تحکیم وحدت ، تقویت نیروهای داخلی و استقلال کامل جهان اسلام بکوشند.

 

۶ – اگر دو کشور اسلامی با یکدیگر درگیر شوند، وظیفه سایر کشورهای اسلامی چیست؟ دو وظیفه ی مهم را بیان کنید؟

وظیفه دارند سریع ً اختلاف شود را حل و فصل کنند و با کمال بی طرفی تجاوزگر را شناسایی و اعلان کنند و از او بخواهند که دست از تجاوز بردارد.

 

بخش ششم – امامت و رهبری درس دوازهم – امامت و رهبری در اسلام :

از آنجایی که دین اسلام هم به امور اجتماعی و هم به امور فردی انسان ها توجه دارد لازم است از دو نظر به احکام و دستورهای اسلام نگریست. اول دستورهایی که بیشتر به افراد توجه دارند. مانند نماز، روزه، حج و … دوم احکام و قوانین اجتماعی مانند: جهاد، دفاع، قضا ، مادیات ، قصاص و دستورهای سیاسی و اقتصادی.
قوانین اجتماعی و سیاسی اسلام برای اقامه قسط و عدل در بین مردم و برقراری نظم و امنیت عمومی و حفظ و نگه داری جامعه است. قوانین اجتماعی و سیاسی اسلام ضامن بقا ، سعادت و رفاه جامعه است تا افراد جامعه در پناه این قوانین بتوانند به وظایف عبادی خود بپردازند.
پیاده کردن قوانین اجتماعی و سیاسی اسلام به تشکیل و ارکان حکومتی نیاز دارد. در کشورهای اسلامی تشکیلات و ارکان حکومت باید بر اساس اسلام باشد و رهبری آن را انسانی دین دار، دین شناس و پرهیزگار برعهده گیرد که خدا او را به این سمت برگزیده است. این سمت که مهم ترین رکن حکومت اسلامی است، امامت نام دارد.

 

حکومت اسلام در زمان رسول خدا چگونه بود؟

در زمان رسول خدا، رهبری اجماع برعهده خود ایشان بود. پیامبر قوانین اجتماعی و سیاسی اسلام را اجرا و جامعه را اداره می کرد. فرمان دفاع و جهاد صادر می فرمود. برای سپاهیان فرمانده تعیین می کرد و خود فرمانده کل قوا بود. قضا و داوری نیز زیر نظر ایشان انجام می شد.
او رهبری و اداره کلیدی ابعاد حکومت را برعهده داشت.
علاوه بر این پیامبر با خدا ارتباطی مخصوص داشت. او قوانین و برنامه های الهی را بوسیله وحی از جانب خدا دریافت می کرد و به مردم ابلاغ می فرمود. اما سرانجام عمر رسول خدا پایان یافت و او به جهان آخرت رحلت فرمود.

 

حکومت اسلام بعد از رحلت رسول خدا :

پیامبر بهتر از هر کس می دانست که برای تداوم خط اصیل اسلام وجود امام ضروری است. پیامبر به خوبی می دانست که برای حفظ و نگهبانی جامعه اسلام، وجود رهبری آگاه به احکام و قوانین اسلام تا چه حد لازم است . او بهتر از هر کسی آگاه بود که برای انجام و ادامه وظایف پیامبری چه کسی شایسته تر است.

 

اعتقاد ما :

پیامبر گرامی اسلام تا آخرین لحظه های دنیایی خویش ، به امر خدا در زمان مناسب از علی بن ابی طالب یاد می کرد و او را به عنوان خلیفه خویش و امام ، رهبر و ولی جامعه مسلمین معرفی می نمود. سرانجام در غدیرخم به دستور الهی پیامبر گرامی ، علی بن ابی طالب را در برابر چندین هزار مسلمانی که از حج بازگشته بودند به عنوان وصی و جانشین خویش، نیز ولایت و امامت مردم برگزید.
علی بن ابی طالب نیز به امر خدا و رسول او و فرزند خود، امام حسن (ع) را به امامت برگزید و معرفی نمود و به همین صورت هر امامی امام بعدی را معرفی می کرد تا نوبت به امام دوازدهم رسید. امام دوازدهم ، ولی عصر و امام مسلمین، هم اکنون زنده است. اما در حال غیبت به سر می برد.
در زمان غیبت:
در زمان غیبت حضرت ولی عصر، رهبری و ولایت جامعه بر عهده «فقیه عادل و با تقوا، آگاه به زمان ، شجاع، مدیر و مدبری» است که رهبری و ولایت او را اکثریت مردم پذیرفته باشند. چنین فردی که نایب امام عصر – حضرت حجت بن الحسن است، قوانین و احکام دین را بیان می کند و با رهبری خود ، جامعه را به مقصد و سعادت دنیا و آخرت رهنمون می شود. او عزت و قدرت اسلام را آشکار می سازد و دل ها را برای پذیرش ظهور حضرت ولی عصر آماده می کند.

 

چهار نکته مهم درس :

الف) امامت و رهبری برای حفظ و پیاده کردن قوانین اجتماعی و سیاسی اسلام و برپا داشتن قسط و عدل ضروری ست .
ب) در زمان رسول خدا،رهبری جامعه نو بنیاد اسلامی با شخص رسول خدا بود و ایشان رهبری و اداره کلیدی ابعاد حکومت را برعهده داشت.
ج) تعیین امام برای اجتماع اسلامی به قدری مهم و حساس بود که پیامبر در چند نوبت حضرت علی بن ابی طالب را به امر خدا به عنوان خلیفه و جانشین خویش و امام و رهبر جامعه مسلمین معرفی فرمود.
د) در زمان غیبت حضرت ولی عصر، رهبری و ولایت جامعه اسلامی برعهده فقیه عادل ، با تقوا ، آگاه به زمان ، شجاع ، مدیر و مدبری است که رهبری و ولایت او را اغلب مردم پذیرفته باشند.
آیه ای از قرآن کریم:
ای کسانی که ایمان آورده اید خدا را اطاعت کنید و رسول خدا و ولی امرتان را اطاعت کنید.(سوره نساء ، آیه ۵۹)

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    کدام در را بیشتر دوست دارید؟؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 29
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 219
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 162
  • باردید دیروز : 83
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 245
  • بازدید ماه : 2,000
  • بازدید سال : 15,265
  • بازدید کلی : 135,207
  • کدهای اختصاصی
    دانلود نرم افزار کامپیوتر سفارش پاپ آپ بندری جدید