loading...
نمونه سولات دوره ی راهنمایی و دانلود کتاب و کتاب های آموزشی اول راهنمایی.دوم راهنمایی.سوم راهنمایی
yasin بازدید : 96 چهارشنبه 08 آذر 1391 نظرات (0)

- ایمان به خدای یگانه :

مهم ترین برنامهِ پیامبران، دعوت مردم به خدای یگانه، ایمان به خدا و وعده های راستین او درباره ِ جهان آخرت است. زیرا آشنایی با خدا و شناخت و عبادت او بزرگترین ارزش انسان است . ایمان به خدا، عبادت و اطاعت او، تنها هدف والای آفرینش جهان و تنها راه تکامل واقعی انسان است.
پیامبران ایمان دارند که بزرگ ترین عامل بدبختی و سیه روزی مردم ، فراموش کردن آفریدگار مهربان و کفر ورزیدن به او و بی ایمانی و دنیا پرستی است . پیامبران یگانه عامل سعادت انسان را ایمان و توجه به خدا می دانند.
انسان مؤمن برنامه ِ زندگی خود را از پیامبران دریافت می کند و در برابر دستورهای الهی مطیع و فروتن است . انسان مؤمن از غیرخدا قطع امید و علاقه کرده و به خدا امید بسته است. در هیچ حادثه و مشکلی خود را ضعیف و زبون، نمی بیند و در همه ی طوفان ها و حوادث زندگی چون کوه ، سرافراز و سربلند، آزاد و استوار، آرام و پایدار می ایستد و مقاومت می کند.

۲ – قیام برای خدا :

دعوت هب و دوستی، قیام علیه ستمگران و مستکبران و مفسدان ، پس از دعوت به خدای یگانه و معاد از اصلی ترین برنامه های انبیاست. از آیات قرآن کریم بویژه آیاتی که ترجمه آن در این درس آمده است، در می یابیم که :
۱ – قیام ، نهضت و جهاد برای اجرای قوانین و دستورهای خداوند و کوتاه کردن دست ستمگران از جان و مال انسان ها از هر گونه ظلم ، فساد ، شرک و بی عدالتی؛ جزء اصلی ترین دستورهای دینی است.
۲ – قیام در مقابل متجاوز و مفسد وظیفه همگانی است که همه ِ افراد در انجام آن مسؤولیت مشترک دارند و باید با تعاون و همکاری بکوشند و قیام را به پیش ببرند.
۳ – اگر بعضی افراد در انجام مسؤولیت خود کوتاهی کنند وظیفه از دیگر افراد ساقط نمی شود. بلکه هر فردی وظیفه دارد به تنهایی قیام کند و به مقدار توان خویش انجام وظیفه نماید و دیگران را به همکاری دعوت نماید.
۴ – هدف قیام و انقلاب باید و رضایت خدا، باشد نه خودخواهی و کشور گشایی باشد. قرآن کریم بویژه سفارش می کند که هدف از قیام و انقلاب با ید رضای خدا و اجرای احکام و قوانین الهی و نجات و سعادت خلق خدا و گسترش عدل نه چیز دیگر باشد.
۵ – در قیام و نهضت باید عدل و داد رعایت شود.قیام کنندگان نباید از حدود عدالت خارج گردند و بر خود ستمی روا دارند.

 

سه نکته مهم درس:

۱- مهم ترین برنامه پیامبران دعوت به ایمان به خدای یگانه است که سرچشمه ی همه ی اعمال خوب و اخلاق نیک است و موجب بصیرت و یقین می شود.
۲- انسان مؤمن ، جهان و آنچه در آن است را نشانه خدا او را می بیند. وی خدا را مدیر و مدبر جهان می شناسد. به همین جهت تنها در مقابل او سرتسلیم و خضوع فرو می آورد و برای بدست آوردن رضایت او شب و روز تلاش می کند.
۳ – قیام علیه مستکبران ، ستمگران ، مفسدان و یاری مظلومان و ستم دیدگان پس از ایمان به خدای یگانه و معاد از اصلی ترین برنامه های انبیاء است.
آیه ای از قرآن کریم:
بگو شما را به یک چند مهم پند می دهیم. این که دو تا دو تا و تک تک برای خدا قیام کنید. (سوره سبا : آیه ۴۶)

 

بیندیشید و پاسخ دهید: درس ۵ :
۱ – مهم ترین برنامه ِ پیامبران دعوت به چیست؟

۱دعوت به ایمان به خدای یگانه و ایمان به وعده های راستین او درباره جهان آخرت، مهمترین برنامه دعوت پیامبران است.

 

۲ – هدف والای آفرینش انسان و جهان چیست؟

ایمان به خدا ، اطاعت و عبادت او، تنها هدف والای آفرینش و تنها راه تکامل واقعی انسان.

 

۳ – اصلی ترین برنامه ِ پیامبران پس از دعوت به ایمان به خدای یگانه و معاد چیست؟

دعوت به قیام علیه مستکبران ، ستمگران و مفسدان پس از دعوت به ایمان به خدای یگانه و معاد از اصلی ترین برنامه های انبیا است.

 

۴- هدف از قیام و انقلاب بنابر سفارش قرآن چه باید باشد؟

باید خدا و رضایت او نه خودخواهی و کشور گشایی باشد

 

۵- در آیه ۴۶ سوره سبأ خدا به مؤمنان چه پندی داده است؟

فرمود:« ای پیامبر، به مردم بگو یک پند به شما می دهم که دو نفر و تک تک برای خدا قیام کنید.»

 

درس ششم – قرآن کتاب آسمانی جاوید:

قرآن کتاب دینی ما و آخرین کتاب آسمانی است که برای راهنمایی و تربیت انسان، از طرف خدا بر حضرت محمد(ص) نازل شده است.
قرآن مجید یکصدوچهارده سوره دارد. یک سوره با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز می شود و تا بسم الله سوره دیگر ادامه می یابد و چند آیه را در بر می گیرد. کوچکترین سوره قرآن، سوره کوثر است که چهار آیه ِ کوتاه دارد. سوره بقره شامل دویست و هشتاد و شش آیه بزرگ ترین سوره ِ قرآن است. سورق علق نیز نخستین سوره ای است که بر پیامبر نازل شده است.
پیامبر اسلام مدت سیزده سال در مکه مشغول ارشاد و هدایت مردم بود. به سوره هایی که در این مدت بر پیامبر نازل شد، سوره های مکی و به تعداد دیگری که در ده سال بعد در مدینه نازل شد، سوره های مدنی می گویند، قرآن بوسیله یکی از فرشتگان به نام جبرئیل بر پیامبر نازل شد.
قرآن کتابی است کامل و انسان ساز که هر چه انسان برای تربیت و هدایت به آن نیازمند است بطور کلی در برداشته و سعادت دنیا و آخرت انسان هایی را که به دستورها و رهنمودهای آن عمل می کنند، تأمین می نماید. آن چه که در قرآن آمده است، در چند بخش کلی مطرح گردیده که برخی از آن ها عبارتند از : .
الف) دعوت به تفکر و تدبر در اسرار و رموز آفرینش جهان
ب) چگونگی دعوت پیامبران، شرح کوشش ها و فداکاری های آنان در راه هدایت مردم،
داستان مبارزات طولانی و خستگی ناپذیر آنان با طاغوت و مستکبران تاریخ
ج) احکام و قوانین اجتماعی
د) شناساندن اخلاق نیک و دعوت مردم به آراستن خود با اخلاق نیک

 

سه نکته مهم درس:

۱ – قرآن آخرین کتاب آسمانی است و از طرف خدا برای تربیت و هدایت انسان بر حضرت محمد(ص) نازل شده است.
۲- با خواست خدای متعال و توجه مخصوص پیامبر و همت مسلمانان در قرآن کریم ، کوچکترین تحریفی راه نیافته است.
۳- باید قرآن، این پیام ارزنده ی الهی را قدر بدانیم و در حفظ ، شناخت ، فهم و عمل به برنامه های نورانی و حیات بخش آن بکوشیم تا در دنیا و آخرین با سربلندی و عزت زندگی کنیم.

 

بیندیشید و پاسخ دهید درس ۶:
۱ – قرآن چگونه کتابی است؟

قرآن کتاب دینی مسلمانان و آخرین کتاب آسمانی است که برای راهنمایی و تربیت انسان از طرف خدا برحضرت محمد (ص) نازل شده است

 

۲ – به چه سوره ای مکی و به چه سوره ای مدنی می گویند؟

سوره هایی که در مدت سیزده سال در مکه بر پیامبر نازل شده اند، سوره های مکی و سوره هایی که در مدت ده سال در مدینه بر پیامبر نازل شده است ، سوره های مدنی می گویند.

 

۳ – وقتی آیات قرآن نازل می شد، مسلمانان چگونه آن را حفظ و نگه داری می کردند؟

هر گاه آیه ای نازل می شد ، پیامبر آن را با صدای بلند می خواند و جمعی از نویسندگان مورد اعتماد عین آیات را می نوشتند و جمع آوری می کردند. یکی از این نویسندگان حضرت علی (ع) بود که تمام آیات قرآن را با کمال دقت و به همان ترتیبی که نازل می شد ، می نوشت و نگه داری می فرمودند .

 

۴ – وظیفه مسلمانان در برابر قرآن چیست؟

مسلمانان ، قرآن ، این پیام الهی را باید ارج نهند و در نگه داشتن، شناختن و فهمیدن مطالب و اجرای دستورها و رهنمودهای آن بکوشند و فداکاری و جهاد کنند. صحیح خواندن آن را خوب یاد بگیرند و از علوم و معارف آن بدرستی بهره مند شوند و برنامه های نورانی و حیات بخش آن را در جامعه بکار برند.

 

۵ – امام خمینی درباره استفاده تمام انسان ها از قرآن چه فرمودند؟ در این باره توضیح دهید؟

فرمودند:«قرآن سفره است که خدای تبارک و تعالی بوسیله پیامبر اکرم در بین بشر گسترده است که تمام بشر از آن هر یک به مقدار استعداد خویش استفاده می کند.»

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    کدام در را بیشتر دوست دارید؟؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 29
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 219
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 79
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 269
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 363
  • بازدید ماه : 2,118
  • بازدید سال : 15,383
  • بازدید کلی : 135,325
  • کدهای اختصاصی
    دانلود نرم افزار کامپیوتر سفارش پاپ آپ بندری جدید