loading...
نمونه سولات دوره ی راهنمایی و دانلود کتاب و کتاب های آموزشی اول راهنمایی.دوم راهنمایی.سوم راهنمایی
yasin بازدید : 137 چهارشنبه 08 آذر 1391 نظرات (0)

درس هفتم – ایمان و پایداری:

عمار و خانواده اوبا شنیدن آیات قرآن و مشاهده ِ رفتار پیامبر و شنیدن گفتار دل نشین ایشان، دعوت پیامبر را بر حق یافتند و در همان آغاز به اسلام گرویدند. ابوجهل که از مستکبران و اشراف مکه بود از اسلام آوردن این خانواده اطلاع یافت و خشمگین شد. این خانواده به دلیل ایمان به خداوند متعال و اسلام خواهی، بارها و بارها توسط ابوجهل و یاران گمراه او مورد بدترین اهانت و شکنجه قرار گرفتند. گاهی پیامبر سمیه و یاسر را می دید و به آنان دلداری می فرمود: « ای خانواده یاسر، در راه خدا شکیبا باشید و پایدار که وعده گاه شما بهشت است». آنان حتی پس از تحمل بدترین شکنجه ها، در زیر لب الله اکبر را زمزمه می کردند و بر یگانگی و وحدانیت خدا گواهی می دادند و می گفتند: «اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمداً رسول الله ».

سرانجام همان گونه که پیامبر وعده فرموده بودند، این دو مسلمان آزاده در اثر شکنجه های دشمنان به شهادت رسیدند. سمیه نخستین بانوی رشید اسلام است که در این راه به فیض شهادت نائل آمد.
عمار نیز که از یاران باوفای امیرالمؤمنین بود پس از شهادت والدین خود در راه اسلام جنگید و سختی ها را تحمل کرد، تا این که سرانجام در جنگ حُنین به آرزوی دیرینه رسید و شهید شد.

سه نکته مهم درس:

۱ – خدا برای انسانها پیامبری دل سوز و مهربان فرستاد تا انسان های ستمدیده و مستضعف را از چنگال ستمکاران برهاند و به عزت دنیا و آخرت برساند.
۲- پیروزی و گسترش اسلام در اثر استقامت و پایداری مسلمانان صدر اسلام و تحمل دشواری ها و توکل بر خدای متعال بدست آمد. ما نیز در راه حفظ و گسترش اسلام از آنان درس می گیریم.
۳ – آخرین سخن سمیه این بود: «ما راه خود را یافته ایم و به حضرت محمد (ص) ایمان آورده و رهبری او را پذیرفته ایم و هرگز از ایمان و هدفمان دست برنمی داریم».
آیه ای از قرآن کریم :
(پیامبران به کافران چنین گفتند) و ما حتماً در مقابل آزار و اذیتی که بر ما روا می دارید پایداری می کنیم و توکل کنندگان فقط باید بر خدا توکل کنند. (سوره ابراهیم، آیه ۱۲)

 

بیندیشید و پاسخ دهید ، درس ۷:
۱- خانواده عمار در زیر ضربه های شلاق مستکبران مکه درباره صبر و استقامت خویش چه می گفتند؟

می گفتند چگونه ممکن است از راه خدا باز گردیم . در حالی که او به ما راه حق را نشان داده است. ما بر آزار و شکنجه شما صبر می کنیم و در راه خدا استقامت می ورزیم و بر خدا توکل می نمائیم. خدا شاهد این صبر و استقامت است و او بهترین پاداش را به صابران خواهد داد.

 

۲ – هنگامی که پیامبر خانواده یاسر را می دید، با چه بیانی به آنان دلداری و بشارت می داد؟

به آنان مژده و بشارت می داد و می فرمود:« ای خانواده یاسر، شکیبا و پایدار باشید که وعده گاه شما بهشت است.»

 

۳ – نخستین بانوی رشید اسلام که به شهادت رسید، چه نام داشت؟

سمیه، همسر یاسر و مادر عمارنخستین بانوی شهید اسلام است.

 

۴ – یاسر پدر عمار چگونه شهید شد؟

در اثر شکنجه های بیش از حد مشرکین به شهادت رسید.

 

۵ – در آیه ِ اشاره شده به دو امر مهم در مقابله با دشمنان اشاره شده است، آن ها را بیان کنید؟

توکل بر خدا و پایداری راه مقابله با دشمنان اسلام است.

 

درس هشتم : تلاش برای نجات انسان ها :

در سال دهم بعثت، محاصره اقتصادی شکسته شد، پیامبر خدا ، حضرت محمد مصطفی(ص) و یاران وفادار ایشان پس از سه سال صبر و استقامت، به یاری خدا از شعب ابوطالب آزاد شدند و به خانه های خویش بازگشتند. خدا به آنان وعده داده بود که اگر در راه او تلاش کنند و صبر و استقامت ورزند، آنان را یاری کند و به این وعده خود وفا نمود. این فرصت مناسبی بود که حضرت به تبلیغ بپردازد. اما نه ماه پس از تاریخ شکسته شدن محاصره اقتصادی ، عموی گرامی پیامبر از دنیا رفت و طولی نکشید که همسر باوفای پیامبر، حضرت خدیجه نیز وفات یافت و به جهان آخرت شتافت

 

سفر به طائف :

وقتی رسول خدا در چنین موقعیتی قرار گرفت، از حمایت مردم مکه و ایمان آوردن آنان به اسلام مأیوس شد و تصمیم گرفت به شهر طائف سفر کند و مردم آن سامان را به دین اسلام دعوت نماید. طائف شهرکی ییلاقی بود که با شهر مکه دوازده فرسخ فاصله داشت و افراد طایفه ی ثقیف که بعد از قریش بزرگ ترین طایفهِ حجاز بود، در آن جا زندگی می کردند.
رسول خدا پس از سفر به طائف خود را به بزرگان این شهر معرفی نمود و هدف مسافرت خویش را با آنان د رمیان نهاد. اما متأسفانه مردم طائف با تحریک مستکبران و سران ثقیف پیامبر را مسخره می کردند و به او سنگ می انداختند. سرانجام یک روز زمانی که رسول خدا برای عده ای صحبت می کردند، همین مردم فریب خورده و نادان در اطراف ایشان حلقه زدند و او را سنگ باران کردند.

 

سه نکته مهم درس ۸ :

۱ – از دست دادن حضرت ابوطالب و خدیجه برای پیامبر سخت و دردناک بود. از دست دادن این دو حامی و پشتیبان فداکار موجب شد که مشرکان مکه در کارهای تبلیغی و ارشادی پیامبر بیش از پیش کار شکنی و توطئه کنند.
۲ – حضرت محمد(ص) برای هدایت بندگان خدا و نجات آن ها از چنگال ظلم و شرک به طائف رفت . پیامبر طائف هدف خویش را بازگو کرد و فرمود: «من محمدبن عبدالله رسول خدا هستم … آمده ام که شما را به خداپرستی و تقوا دعوت کنم و از شرک و ستم برهانم …»
۳- مردم طائف نه تنها دعوت پیامبر را نپذیرفتند بلکه او را بسیار آزردند. پیامبر که از گمراهی آنان سخت در عذاب بود، به ناچار و در حالی که از پاهای مبارک ایشان خون می چکید، شهر طائف را ترک کرد. در بین راه به عداس برخورد و او را به اسلام دعوت کرد. عداس مسلمان شد و پیامبر از این که توانسته بود انسان محروم و ستمدیده ای را هدایت کند، خشنود شد و خدا را شکر کرد.
آیه ای از قرآن کریم:
برای شما پیامبری از خودتان آمد که بر او دشوار است شما در رنج بیفتید. او به هدایت شما حریص و نسبت به مؤمنان دلسوز و مهربان است. (سوره ی توبه ، آیه ی ۱۲۸)

 

بیندیشید و پاسخ دهید، درس ۸:
۱ – وفات حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه بر تبلیغ دین اسلام چه تأثیری برجای نهاد؟

این دو حادثه بسیار سخت و ناگوار بود. به گونه ای که آن سه سال ، سال غم و اندوه نام گرفت. پس از فوت ابوطالب جمعیت بنی هاشم متلاشی شد و نیروی اتحاد خویش را از دست دادند و دیگر مانند گذشته از رسول خدا حمایت نمی کردند. از دست دادن این دو حامی و پشتیبان فداکار موجب شد که مشرکان مکه در کارهای تبلیغی و ارشادی پیامبر بیش از گذشته کار شکنی و توطئه نمایند.

 

۲ – چرا پیامبر تصمیم گرفت برای تبلیغ دین اسلام به شهر طائف سفر کند؟

به دلیل از دست دادن دو حامی فداکارخود حضرت خدیجه و ابوطالب و به دلیل این که از حمایت و ایمان مردم مکه مأیوس شده بودند

 

۳ – رسول خدا رسالت ، دین و پیام خویش را با چه بیانی برای سران شهر طائف توضیح داد؟

فرمودند: من محمدبن عبدالله رسول خدا هستم . از سوی خدا برای هدایت و نجات شما پیام آورده ام. از شرک و ستم دست بردارید و خدا را اطاعت کنید. تقوی پیشه سازید و مرا اطاعت نمائید تا شما را به یک زندگی بسیار پاک، در دنیا و آخرت و به حیات دائم و نیکو رهنمون سازم.

 

۴ – عداس که بود و چگونه مسلمان شد؟

مردی مسیحی و اهل نینوا و یکی از غلامان باغ اطراف شهر طائف بود. وقتی که بسم الله را از رسول خدا شنید تعجب کرد و پس از مدتی گفت و گو با رسول خدا ، به اسلام ایمان آورد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    کدام در را بیشتر دوست دارید؟؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 29
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 219
  • آی پی امروز : 61
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 207
  • باردید دیروز : 83
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 290
  • بازدید ماه : 2,045
  • بازدید سال : 15,310
  • بازدید کلی : 135,252
  • کدهای اختصاصی
    دانلود نرم افزار کامپیوتر سفارش پاپ آپ بندری جدید